Monday, June 10, 2013

Kesan Apabila Tubuh Badan Kehilangan Kolagen

Dalam entri kali ini, saya ingin berkongsi beberapa maklumat mengenai kolagen dalam badan manusia. *Pemahaman sy semasa bljar dlm subjek anatomi dan fisiologi dlm semester lepas..
Bermula dari bayi hinggalah berumur 20 tahun ke atas, kolagen di dalam tubuh badan manusia akan meningkat secara semulajadi. Apabila mencecah umur 30 tahun dan ke atas, kolagen di dalam tubuh manusia akan berkurang hari demi hari. Pengeluaran kolagen asli dari tubuh menjadi semakin lambat. Hatta, dengan berkurangnya kolagen di dalam tubuh badan manusia, perkara berikut akan dialami..................


Begitulah terjadinya kedutan2, kulit kendur dan sebagainya pada tubuh badan kita. Oleh itu, bagi mengekalkan kesihatan dan kecantikkan tubuh badan, kita perlulah mendapatkan mineral yang secukupnya seperti rumpai laut, soya, minyak ikan dll, bagi meransang peningkatan kolagen di dalam badan dan mengekalkan tahap kesihatan dan kecantikkan yang memuaskan.


*p/s : masih terdapat beberapa pihak yg tidak bertanggungjawab & xberpuas hati kpg org yg meniaga rumpai laut dgn mngatakan rumpai laut tiada kolagen.memang benar.. kerana rumpai laut ialah kontijen yg memindah  sumber mineral seperti protein, iodin, dll, ke dlm tubuh manusia dan merangsang peningkatan kolagen dalam tubuh.
: individu yg faham tentang betapa berkhasiatnya rumpai laut tidak akan termakan dengan kata2 yg tidak benar dri bbrp pihak tersebut ^_^

No comments:

Post a Comment